|

ترجمه زينب همتی: اين يك ضرب المثل قديمی است كه می گويد انسان ها نمی توانند هم ثروتمند و هم لاغر باشند. وليكن رز فريچ ( R.Frisch) دانشيار دانشكده بهداشت دانشگاه هاروارد سال هاست كه با يك باور عمومی ديگر می جنگد. اين دانشمند برجسته عليه پيشداوری های علمی و همچنين صنعت مد كه زنان چاق را مورد سوال قرار داده اند برخاسته است.
رز فريچ چنين استدلال می كند كه زنان برای حمايت از باروری خود نيازمند حدود معينی از چربی هستند. اگر چنانچه زنان از طريق رژيم غذايی يا ورزش، وزن خود را بسيار كمتر از آستانه چاقی بحرانی نگهدارند ممكن است قادر به تخمك گذاری نشوند. اين زنان اگرچه از نظر مد موردپسند جلوه خواهند داد وليكن ممكن است نازا از آب درآيند.
فريچ شواهدی به دست می دهد كه ارتباطی قدرتمند را ميان چربی بدن زنان و ميزان باروری آنها نشان می دهد. علاوه بر اين شواهد ديگری نيز فراهم كرده كه ارتباط فوق الذكر را حمايت می كند. به عنوان مثال او نشان می دهد كه دختران چاق زودتر از دختران لاغر بالغ شده يا اينكه بالرين ها يا بدن سازان لاغر اغلب دارای نرخ باروری كمتری هستند.
بافت چربی اگرچه اساسا يك منبع منفعل انرژی است وليكن درواقع توليدكننده فاكتورهای رشد و هورمون ها منجمله استروژن و هورمون جديد لپتين است كه نقش پيچيده ای در تنظيم وزن بدن و سيستم توليدمثل به عهده دارد.
جای تعجب نيست كه مجسمه سازان قديم يونانی و رومی، چين و چروك فراوانی به بدن الهه باروری داده اند. فريچ می گويد تصوير به دست آمده از اين مجسمه ها تفاوت های فراوانی با زنان لاغر و تكيده معاصر دارد. فريچ در كتاب جديدی كه در مورد توليدمثل انسان نوشته است اطلاعات مفيدی برای ميزان چربی (وزن بدن) برای داشتن سلامت اپتيمم فراهم كرده است.
البته تمامی نظرات خانم فريچ در تاييد چاقی خانم ها نيست. بدون شك چربی فراوان و بی تحركی باعث افزايش ريسك ابتلا به ديابت و برخی ديگر از بيماری ها می شود. خانم فريچ در يكی ديگر از بررسی های خود نشان داده كه آن دسته از دانشجويان دانشگاه هاروارد كه به طور منظمی در فعاليت های ورزشی شركت می كنند در مقايسه با دانشجويانی كه زندگی راكدی دارند شانس كمتری برای مبتلا شدن به سرطان سينه و ساير سرطان های دستگاه توليدمثل دارند. او معتقد است كه لاغر بودن در سنين جوانی نقش حفاظتی موثری در سلامت زنان دارد.
بسياری از نظرات فعلی خانم فريچ مورد توجه جامعه علمی قرار گرفته است. در زمان های گذشته، مطالعه و بررسی در برخی از مواردی كه اكنون به خوبی امكان پذير است ممكن نبود. يكی از آزاردهنده ترين اين نظريات، تئوری هايی است كه ايجاد ارتباط ميان ضعف استخوان ها و خوردن نوشابه های گازدار را نشان می دهد. اين رابطه به طور تصادفی توسط گروه خانم فريچ كشف و موجب شد تا از مقامات دانشگاه درخواست شود تا در غذاخوری ها از توزيع نوشابه های گازدار خودداری شود.
خانم فريچ می گويد: «هنگامی كه ما متوجه شديم ورزشكاران قديمی دانشگاه واقع در گروه های سنی مختلف كه نوشابه های گازدار مصرف می كنند شانس بيشتری برای يك يا تعداد بيشتری شكستگی استخوان دارند، بسيار تعجب كرديم. »
محققين تلاش كرده اند تا توضيحی برای اين ارتباط فراهم سازند. آيا اسيد فسفريك موجود در نوشابه باعث شست وشوی كلسيم استخوان می شود؟ برخی از محققين توانسته اند شواهدی فراهم سازند كه نشان می دهد تماس حرفه ای با اسيد فسفريك باعث افزايش شكستگی استخوان در كارگران شده است. در يك بررسی كوچك ديگر رابطه مشابهی ميان شكستگی استخوان و مصرف نوشابه های گازدار مشخص شده است.
اگرچه مطالعات بيشتری لازم است تا ارتباط ميان مصرف نوشابه های گازدار و شكستگی استخوان مشخص شود وليكن بررسی های اوليه نشان داده است دختران و زنان فعال می بايست از مصرف زياد نوشابه های گازدار خودداری كنند تا از پوكی استخوان در سال های پيری ممانعت به عمل آورند.
NewScientist,20Jul.2002 |